Thursday, March 8, 2012

syukran.


"Beri definisi syukur. "

semua orang boleh beri maksud syukur. semua orang pun tahu  apa itu syukur.

Tapi, ikhlaskah kita dalam bersyukur? Tahukah kita nilai dan erti sebenar syukur. Aku yakin, tak semua orang betul-betul faham bagaimana rasanya bersyukur.

Orang cakap, bersyukurlah atas nikmat tuhan yang ada, contohnya masa, kesihatan, kekayaan dan lain-lain. Lalu berkatalah, aku sangat bersyukur atas nikmat tuhan ini. Tapi, adakah sekadar kata-kata atau pun datang dari hati? Aku sendiri akui aku belum benar-benar mensyukuri nikmat pemberian tuhan.

Kenapa ? Sebab aku pasti yang aku faham macam mana rasanya syukur tu, atau apa yang sebenarnya timbul dari hati dan perasaan bila aku rasa 'bersyukur'. Dan bukannya pada setiap masa dan saat aku melalui perasaan syukur tu.

Aku belajar bersyukur melalui pengalaman. Apabila mendapat suatu kelebihan selepas merasai kekurangan, bila berjaya, selepas gagal. Dan jika sekiranya kejayaan tu dapat dirasai tanpa kegagalan, susah sikit untuk hadir rasa syukur dalam hati.

Sebab itu kebanyakan muallaf dilihat lebih mensyukuri nikmat Islam daripada kebanyakan remaja Islam pada masa kini. (berdasarkan pemerhatian semata-mata)


  •    Andaikan situasi seorang manusia yang tak pernah mempunyai laptop dan terpaksa 1) ke library  untuk menggunakan komputer atatu 2) pinjam laptop kawan dan keadaan ni berlanjutan hingga 2 tahun. Aku yakin, jika sekiranya dia mendapat laptop sendiri pada tahun berikutnya, dia faham apa itu syukur.

  •    Andaikan situasi seorang pelajar yang tidak mempunyai rumah dan terpaksa menumpang tidur di ruang tamu rumah orang lain untuk satu semester, alangkah nikmatnya apabila pelajar tersebut mendapat rumah sendiri pada sem berikutnya. 


Bagi yang mendapat markah rendah dalam satu-satu test, jangan kecewa. Tapi bersyukur lah. Sekurang-kurangnya bukan kena tendang dari institusi pengajian pun. 






No comments:

Post a Comment